"We staan naast iemand om te kijken wat nodig is"
Onafhankelijke ondersteuning bij het vinden van hulp: dat is wat onze OCO'ers bieden. Dit kan een belangrijke steun in de rug zijn als je vragen of problemen hebt en er zelf niet uitkomt.
Interview
Marjon Boersma werkt bij MEE Noord en is één van de vier onafhankelijke cliëntondersteuners (OCO’ers) voor gemeente Súdwest-Fryslân.
Marjon vertelt wat een OCO’er doet: “Wij zijn er om inwoners bij te staan als er vragen zijn waar je niet uitkomt. Soms voel je je van het kastje naar de muur gestuurd. Het kan ook zijn dat je zoveel vragen hebt dat je niet weet bij welke organisatie je terecht kunt. We werken onafhankelijk, staan naast iemand om te kijken wat nodig is. Wij gaan bijvoorbeeld mee naar een gesprek met het gebiedsteam om zorg of hulpmiddel zoals een rolstoel aan te vragen.
“Wij kunnen aanschuiven als er bijvoorbeeld geen familielid of bekende bij kan zijn.” Vooraf bespreken de ondersteuners wat hun rol is. Dat kan alleen luisteren zijn of juist onder woorden brengen wat de inwoner nodig heeft. Ook kunnen ze helpen bij bezwaar maken als een inwoner het niet eens is met een beslissing van de gemeente of het UWV. Is niet duidelijk wat er is besloten, dan geven ze uitleg. “Of we gaan op huisbezoek en ondersteunen bij Wlz-aanvragen voor langdurige zorg”.
Tijdelijke gids
Mensen kunnen de OCO’ers zien als een tijdelijke gids, die helpt om de wirwar van loketten te begrijpen. Met als doel dat de inwoner daarna weer zelf verder kan. De OCO biedt hulp bij vragen over zorg, onderwijs, jeugdhulp, wonen, werken, inkomen en welzijn. Ook als je geen mensen hebt om op terug te vallen, zoals familie, vrienden of buren.
Marjon: “Inwoners kunnen met allerlei vragen bij ons terecht. Hierbij gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoners en proberen de meest passende zorg of hulp te vinden.
Alle cliëntondersteuners van MEE Noord zijn professionals met de juiste kennis om inwoners verder te helpen. Kortom: OCO is er voor iedereen.
Zorg of ondersteuning regelen? De OCO denkt met je mee
Heb je binnenkort een gesprek met een medewerker van het Gebiedsteam en vind je het prettig om hier wat ondersteuning bij te hebben? Of wil je jouw vragen graag eerst bespreken. Dan is het soms best even zoeken waar je moet zijn of hoe je dit regelt. Onze tip: vraag iemand om met je mee te denken. Twee mensen weten namelijk meer dan één. Samen kun je een duidelijker beeld krijgen van wat belangrijk is voor jou. Bijvoorbeeld iemand die je goed kent, bijvoorbeeld je partner, een familielid, vriend of buurtgenoot. Het kan ook iemand zijn die je nog niet kent maar die wel weet waar je terecht kan in de gemeente Súdwest-Fryslân. Misschien vind je dát prettiger. Dan is een Onafhankelijke Cliënt Ondersteuner (OCO) iets voor jou.
De OCO kan je ondersteunen bij vragen over zorg, geldzaken, werk en opvoeding van kinderen. Deze hulp is gratis.
Wat doet de OCO?
• Luistert naar je.
• Helpt je bij vragen over zorg, wonen, inkomen, werk, geld en opvoeden.
• Weet hoe je hulp en ondersteuning kunt regelen.
• Gaat mee naar gesprekken met de gemeente of een andere organisatie.
• Heb je een brief gekregen die je niet begrijpt? Dan leggen ze het je uit.