Naam van allereerste cliëntondersteuner siert Amsterdamse brug
Pier de Boerbrug
Op 16 september jongstleden onthulde wethouder Shula Rijxman van Amsterdam het naambord van de Pier de Boerbrug. De gemeente eert hiermee de grondlegger van de cliëntondersteuning, voor wat hij voor de stad en in het bijzonder voor mensen met een beperking heeft betekend. Deze onthulling was ook de feestelijke afsluiting van het jubileumjaar van een eeuw cliëntondersteuning.
In september 1921 startte Pier de Boer bij de gemeente Amsterdam als allereerste cliëntondersteuner van Nederland, toen nog ‘nazorg-ambtenaar’ genoemd. Hij bood nazorg aan schoolverlaters met een licht verstandelijke beperking om te voorkomen dat deze ‘zwakzinnigen’ zouden afglijden en voor overlast zouden zorgen. Werk was daarbij in zijn ogen de beste motor voor participatie. Pier ging met zijn cliënten langs bedrijven in de stad om hen te laten zien dat deze groep met begeleiding prima kon werken.
Lijfspreuk Pier de Boer ‘Mijn instrumenten zijn mijn schoenen’
Vooraf aan de feestelijke onthulling organiseerde de stichting Sociaal Pedagogische Zorg een mini-symposium waar Jos van der Lans -auteur van de Canon Sociaal Werk waar Pier de Boer in is opgenomen- de betekenis van zijn werk van toen verbond aan het sociaal werk van nu. Hij benoemde de lijfspreuk van Pier de Boer (‘Mijn instrumenten zijn mijn schoenen’) en vroeg beleidsmakers voor meer ruimte voor professionals die met de cliënt op pad gaan dwars door alle systemen heen.
Ellis Jongerius -directeur LFB en bestuurslid SPZ- hield een hartstochtelijk pleidooi voor de inzet van ervaringsdeskundigen. Samen met professionals kunnen zij er voor zorgen dat er beter geluisterd wordt naar mensen met een verstandelijke beperking. Ook benoemde zij als hoogste prioriteit om mensen met een beperking meer kans te bieden op betaald werk, juist nu bij de krapte op de arbeidsmarkt.
Martin van Wringer, ervaringsdeskundige bij MEE Amstel en Zaan, vertelde wat cliëntondersteuning voor hem had betekend en hoe hij nu weer andere mensen kon helpen bijvoorbeeld met armoedeproblematiek.
In het gesprek gaf de wethouder aan dat zij onafhankelijke cliëntondersteuning dwars door de systemen heen heel belangrijk vond. En dat zij geïnspireerd was door het voorbeeld dat Pier de Boer 100 jaar geleden eigenlijk al heeft voorgedaan. Ze riep werkgevers en andere organisaties op om zich meer in te zetten om mensen met een beperking aan het werk te helpen.
Ontwikkeling cliëntondersteuning in Nederland
Ook de landelijke betekenis van Pier de Boer kwam aan bod. Na Amsterdam stelden al gauw ook andere gemeentes een nazorg-ambtenaar aan en werden overal in Nederland nazorg-organisaties opgericht. In de loop der jaren breidden zij hun taken uit naar het bevorderen van zelfstandigheid van mensen met een beperking op alle levensgebieden en in alle levensfases. Het woord ‘nazorg’ is daarbij vervangen door ‘cliëntondersteuning’. Deze nieuwe term geeft beter weer dat de cliëntondersteuner een onafhankelijke positie heeft naast de cliënt.
Thema Pier de Boer-prijs 2023: Coach van de toekomst
Danielle Schutgens is directeur van HandicapNL, waarmee de stichting SPZ samenwerkt in het organiseren van het Fonds SPZ en de 2-jaarlijkse Pier de Boer prijs. Zij onthulde het thema voor de prijs in 2023: Coach van de toekomst. Zij riep alle organisaties op om succesvolle voorbeeldprojecten in te dienen op het gebied van de cliëntondersteuning op alle leefgebieden. De prijs zal in september 2023 worden toegekend.
Grondlegger SPZ en MEE
Pier de Boer is de grondlegger voor de huidige MEE-organisaties -aanbieders van cliëntondersteuning- en van de Stichting SPZ. Deze zet zich in voor een betere positie van mensen met een beperking door financiën te verstrekken aan innovatieve projecten. Beide organisaties riepen de periode september 2021 - september 2022 daarom uit tot het jubileumjaar voor 100 jaar Cliëntondersteuning. De onthulling van de Pier de Boerbrug, een initiatief van SPZ, is daarvan de feestelijk afsluiting.